søndag 22. januar 2012

Snøkrystall til liten og stor

Jeg har strikket en genser etter mønsteret snøkrystall til prinsessen min.


Når jeg først var i gang fikk dukken en genser som ligner også.

Mønsteret er fra Sandnes heftet Klasskere til barn.
I følge mønsteret skal man bruke Smart garnet til Sandnes til denne genseren, men jeg valgte heller å strikke genseren i Falk fra Dale. Synes garnet har en finere glans og et større fargeutvalg.



For at den ikke skulle bli for vid for prinsessen min er den strikket i størrelse 4 år i omkrets og størrelse 8 år i lengde - hun fyller snart 8. Genseren sitter perfekt.

Jeg er ikke over gjennomsnittet begeistret for mønsterstrikk med to farger.. men denne genseren var GØY å strikke!
Vet ikke om det var fordi det er lus på bolen eller hva det var, men den vokste veldig fort!
Jeg gruet meg litt til å begynne på det store mønsteret, men det også gikk som en lek, det var enkelt og lett å huske.


Den lille genseren er strikket etter grunnoppskrift 3 - smal genseren, fra boken Strikkedukker.
Jeg har prøvd å lage den mest mulig lik den store genseren.



Dukken ser ut til å være fornøyd med resultatet.

Totalt på den store genseren brukte jeg ca 6 nøster med blått og 2 nøster med hvitt.
Den lille genseren brukte ikke mange meter garn..


Den store genseren er strikket i pinne 2,5 på bråtet og 3,5 på resten. Den lille genseren er strikket i pinne 2,5 på bråtet og pinne 3 på resten.

Et flott mønster som jeg kan anbefale!

4 kommentarer:

Renathe sa...

Oi en genser som jeg har sett på som ikke sååå fin ble plutselig en "må ha"! :)
Kult at Bella også får klær! drømmer meg litt bort om og gjøre det også for datteren min, og strikke dukker er på vei i posten! :P

Silje sin blogg sa...

Så utrolig morsomt! tenker det er stas med strikkedukke, som til og med har lik genser. genseren var nydelig. dukken var kjempefin;)

KatrineH sa...

Knallfin genser! Og kjempesøtt med matchende dukkegenser.

Vilma sa...

ÅRHHHHH , den er fantastisk , den vil jeg også strikke i voksen størrelse,